همه چیز در مورد فیلم ها

فیلم باز ها

دانلود فیلم های جدید

۴۷ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

رفع ناراحتی های روحی با تماشای فیلم

آیا میدانید با دانلود فیلم و تماشای آن میتوانید ناراحتی های روحیتان را برطرف کنید ؟
برای شما هم پیش آمده که وقت فیلم دیدن اشک بریزید یا وقتی از سینما بیرون می‌آیید احساس سبکی و آرامش عجیبی کنید؟ شاید تصور کنید چنین اتفاق‌هایی می‌تواند برای هر کسی بیفتد اما واقعیت این است که فیلم‌ها روی همه آدم‌ها تاثیر یکسانی نمی‌گذارند. روانشناس‌ها می‌گویند نویسنده، کارگردان و بازیگران فیلم گاهی می‌توانند مثل یک روانکاو روی نقاط حساس ذهن و روان شما تاثیر بگذارند و آسیب‌هایی که در جریان زندگی دیده‌اید را ترمیم کنند.
به‌همین دلیل است که افراد باتوجه به نیازهای متفاوت روانی و شرایط متفاوتی که در طول زندگی تجربه کرده‌اند، می‌توانند از برخی فیلم‌ها تاثیر بیشتری بگیرند و در برابر بعضی دیگر هم خنثی عمل کنند. از نظر دکتر بهنام اوحدی روانپزشک و سکسولوژیست، می‌توان بسیاری از مشکلاتی که این روزها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید را با آموزش و توصیه‌های روانشناسان و روانپزشکان حل کرد اما گاهی با کمک فیلم‌ها می‌‌توان شیوه بهتری برای زندگی کردن را در زمان ‌نسبتا کوتاهی به افراد آموزش داد و برای ترمیم روان‌های آسیب‌دیده تلاش کرد.
روانکاو 37 اینچی در خانه
در صفحه تلویزیون چه اتفاقی می‌افتد؟
روبه‌رو نشدن ما با احساس‌ها و افکاری که دانسته یا نادانسته پنهان‌شان کرده‌ایم و سراغ‌شان نمی‌رویم دلیل ایجاد بسیاری از اختلالاتی است که فرصت زندگی سالم را از ما می‌گیرند و از نظر روانشناسان فیلم دیدن می‌تواند فرصت روبه‌رو شدن با این احساسات را برای ما ایجاد کند. وقتی شما فیلم می‌بینید با شخصیت‌های داستان همذات‌پنداری می‌کنید و در حقیقت خود را قهرمان داستان می‌‌پندارید.
شما در جریان فیلم دیدن آنچه را که بر قهرمان داستان می‌گذرد احساس می‌کنید و ترس‌ها، غم‌ها، شادی‌ها و امیدواری‌های قهرمان را درون خود حس می‌کنید. درواقع شما به‌جای شخصیت داستان می‌نشینید و بدون آنکه از روی صندلی سینما یا از مقابل تلویزیون خانه‌تان بلند شوید، به تجربه‌هایی که دوست دارید دست می‌زنید و حس‌هایی که درون‌تان انباشته شده و هیچ‌وقت نتوانسته‌اید ابراز‌شان کنید را تخلیه می‌کنید. این تخلیه احساسی و هیجانی می‌تواند شما را به آرامش برساند.
چه کسانی باید سینما بروند؟
حتما قرار نیست اختلالات روانی زندگی کردن را برای‌تان سخت کرده باشند تا سراغ فیلم‌درمانی بروید. دکتر بهنام اوحدی می‌گوید: «فیلم درمانی برای اکثر افراد جامعه موثر است و افراد می‌توانند باتوجه به نیازشان و با نظر درمانگر از این شیوه درمانی بهره بگیرند؛ اما به‌طور حتم افراد باید به مرحله ای از فرهنگ و سطح علمی رسیده باشند تا بتوانند از این شیوه استفاده کنند.
این درمان برای افرادی که فرهنگ بسیار پایینی دارند و در طول زندگی‌شان فیلم‌های زیادی تماشا نکرده‌اند و فرصت رشد و شکوفایی نداشته‌اند، توصیه نمی‌شود و ممکن است تنها تماشای دیدن یک فیلم با مفهوم ساده به آنان توصیه شود؛ اما برای افرادی که قدرت استنتاج و هوش بالاتری دارند دیدن تعداد بیشتری فیلم توصیه می شود. تنها با دیدن یک یا دو فیلم نمی‌توانید توقع درمان داشته باشید و حتما باید تعداد 40 تا 50فیلم را در یک دوره تماشا کنید تا بتوانید مفهوم اصلی فیلم را در مغرتان تثبیت کنید.»
حتما نباید «نادر» یا «سیمین» باشید
برای همذات‌پنداری با قهرمان‌های داستان و گرفتن بهترین تاثیر از تماشای فیلم، لازم نیست دقیقا موقعیت‌هایی که قهرمان در آنها قرار می‌گیرد را در گذشته تجربه کرده باشید؛ آنچه شما را به قهرمان داستان پیوند می‌زند و زمینه همذات‌پنداری را فراهم می‌کند، مسائلی عمیق‌تر و بنیادی‌تر است؛ حس‌ها، گرایش‌ها و نیازهای بنیادی شما همان چیزهایی است که باعث می‌شود خود را در جایگاه قهرمانان فیلم ببینید و ذهن و روان‌تان را درگیر ماجرای آنها کنید.
وقتی شخصیت‌های فیلم برای‌تان آشنا به‌نظر می‌رسند و موقعیت‌هایی که در آنها قرار می‌گیرند را ملموس می‌دانید، احساسات‌تان برانگیخته می‌شوند و خود را در زندگی و سرنوشت شخصیت‌های داستان سهیم می‌دانید. درواقع در چنین شرایطی شما آنچه قهرمان داستان تجربه می‌کند را به شکلی مجازی و غیرواقعی تجربه می‌کنید.
به فکر جیب‌تان باشید
درحالی که شما برای هر جلسه روان‌درمانی باید هزینه‌ای بیشتر از 50هزار تومان صرف کنید و در برخی موارد چند برابر این مبلغ را برای یک جلسه روانکاوی بپردازید، با فیلم دیدن می‌توانید با پرداخت هزینه بسیار کمی مسیر درمان را کوتاه کنید.
شاید یک روانشناس برای رساندن شما به نقطه‌ای که پس از همذات‌پنداری با شخصیت داستان به آن می‌رسید مجبور باشد چند جلسه وقت صرف کند، اما وقتی فیلم دیدن را چاشنی درمان روانشناختی می‌کنید، در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید به لایه‌های زیرین ذهن‌تان نفوذ کنید و آنچه آنجا دفن شده بود و آزارتان می‌داد را بیرون بکشید.
از پای تلویزیون تکان نخورید
تنها دیدن فیلم‌ها شما را درمان نمی‌کند. اگر می‌خواهید از فیلم دیدن نتیجه بگیرید، باید فیلم‌ها را با دقت ببینید و هنگام فیلم دیدن ششدانگ حواس‌تان به فیلم باشد. این فیلم‌ها بخشی از دوره درمان شما هستند، پس وقتی مقابل تلویزیون خانه‌تان در این جلسه درمان نشسته‌اید، تلگرام‌بازی یا آشپزی نکنید. دکتر بهنام اوحدی می‌گوید: «درست است که در این نحوه درمان شما سرگرم می‌شوید اما هدف اصلی تنها تماشای فیلم نیست و باید راجع به داستان فکر کنید تا از این کلاس درس، نتیجه بگیرید.» از نظر او شاید تنها با یک‌بار دیدن نشود همذات‌پنداری و الگوبرداری دقیقی از فیلم انجام دهید.
به‌همین دلیل اوحدی توصیه می‌کند: «ابتدا فیلم را با همسرتان، بعد تنها، سپس دوباره با همسرتان ببینید. فیلم ها را باید بادقت ببینید؛ یک‌بار تنها تا بتواند لایه های احساسی فیلم را درک و به سطح خودآگاهی رسید و بتوان همذات‌پنداری با قهرمانان فیلم داشت و از آنها الگو گرفت. اگر لازم بود صحنه‌ای را دوباره ببینید فیلم را به عقب برگردانید و درباره فیلم با هم گفت‌وگو کنید.»
روانکاو 37 اینچی در خانه
فیلم دیدن کافی نیست
گرچه به گفته دکتر اوحدی بسیاری از افراد که طی دوره درمان‌شان فیلم‌های مناسب را دیدند، از شیوه درمان راضی بودند و درصد زیادی از بیماران بعد از استفاده از این درمان حال‌شان بهبود پیدا کرده است و در مدت زمان 6 تا 2سال قرص‌های خود را نیز کنار گذاشته‌اند، اما خوددرمانی در این درمان جایی ندارد. او می‌گوید: «اگر قصد کمک گرفتن از این شیوه درمان را دارید، باید پله‌پله با درمانگر پیش بروید و فیلم های توصیه شده را به‌ترتیب تماشا کنید.
درمانگر باتوجه به نیاز شما و ارزیابی که از بیماری و نقطه‌ضعف بیمار پیدا می‌کند، تعداد 40 تا 50فیلم را دراختیار بیماران قرار می دهد.» نمی‌توان هیچ فیلمی را برای استفاده در مسیر درمان کاملا مثبت یا منفی ارزیابی کرد. اینکه یک فیلم تاثیر خوبی روی شما بگذارد، بستگی به این دارد که چقدر در واقعیت یا روان پریشی به‌سر ببرید و میزان هوشمندی شما در درک محتوای فیلم چقدر باشد. او می‌گوید: «نمی‌توان گفت که فرد تنها با دیدن فیلم می‌تواند از مشکلات روانی و اختلال‌هایی که آزارش می‌دهد، خلاص شود.
گرچه فیلم‌ها کمک زیادی به بهبود درمان‌جویان می‌کنند، اما نمی‌توانند به‌عنوان تنها ابزار درمان کاری برای افراد بکنند. هر درمان شامل سه مرحله پیشگیری، درمان و درنهایت تثبیت درمان و رشد درمان‌جو است که این فیلم‌ها با تاثیر در مرحله آخر، باعث رشد درمان‌جو می‌شوند.» از نظر دکتر بهنام اوحدی، فیلم‌ها به تنهایی از پس درمان شما بر نمی‌آیند و درواقع دیدن فیلم‌هایی که می‌توانند تاثیر مثبتی بر روان فرد بگذارند، تنها روان‌درمانگری را تسریع کرده و کیفیت درمان را بالا می‌برند.
به جای سریال «لطیفه» فیلم ببینید
برای درمان افسردگی و مشکلات زناشویی می‌توان از این شیوه بهره گرفت و افراد با دیدن این فیلم‌ها و با همذات‌پنداری به درک بهتر واقعیت و شناخت بهتر از خود یا همسرشان می‌رسند. اگر شما هم احساس می‌کنید این روزها یک جای زندگی‌تان لنگ می‌زند، سراغ یک روانشناس بروید و از او بخواهید فیلم‌هایی که می‌توانند آرامش از دست رفته را به شما برگردانند را برای‌تان فهرست کند.
اگر روانشناس‌تان به شما فیلم دیدن را توصیه کرد، با عجله تمام فیلم‌هایی که باید ببینید را مشاهده نکنید. هر کدام از فیلم‌ها را با آرامش و صبوری مزه‌مزه کنید و حتی اگر لازم شد برخی صحنه‌ها یا همه فیلم را چند بار مشاهده کنید. به فیلم اجازه دهید آنچه در ناخودآگاه شما مایه عذاب شده را بیرون بکشد و برای از نو شروع کردن آماده‌تان کند.
  • نسرین حسنی
  • ۰
  • ۰

فقط چند روز دیگر به انتشار فصل سوم سریال پرطرفدار  و بحث‌برانگیز «آینه سیاه» در وبسایت نت‌فلکیس زمان باقی مانده. سریالی که با نگاهی تیز و بدبینانه به سراغ جنبه‌هایی از زندگی مدرن می‌رود که با دستاوردهای تکنولوژی آمیخته شده است.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/1033975_793.jpg

سریال های‌ آنتولوژی یا جنگ‌های هفتگی، از فرمت‌های قدیمی در برنامه‌های تلویزیونی است که این روزها شبکه‌های پربیننده و معتبر، کمتر به سراغ آن می‌روند. مجموعه‌هایی مانند گالری وحشت، منطقه گرگ و میش و آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند، از نمونه‌های مشهور در این سبک سریال‌سازی به شمار می‌آیند. سریال‌هایی که دنباله‌دار نیستند و  هر اپیزود آنها ساختار و عوامل جداگانه‌ای دارد و داستان تازه‌ای را در مدت تقریبا یک ساعت روایت می‌کند. آینه سیاه محصول جدید و پرسروصدای شبکه چهار تلویزیون انگلستان است که دوباره این فرمت قدیمی را زنده کرده. البته سر و صدای آینه سیاه فقط به خاطر ایده‌های خلاقانه و داستان‌های بکرش نیست. سازندگان این سریال فراتر از یک سرگرمی هفتگی، سعی داشته‌اند تا تز جدیدی را درباره‌ی دنیای امروز مطرح کننند.

اگر به دنبال تعریفی از دنیای امروز و یا عصر جدید می‌گردید، کافی است تا زندگی روزمره‌ی خود را با چند دهه‌ی قبل مقایسه کنید. تکنولوژی خیلی چیزها را تغییر داده و ابزارهای ارتباطی زندگی ما را متحول کرده است. جایی نیست که توسط کامپیوتر تسخیر نشده باشد و  با اینترنت دیگر فاصله معنای چندانی ندارد. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در امور اجتماعی و سیاسی هم نفوذ کرده‌اند. همه ‌چیز آنلاین شده و در دنیای دیجیتال، اطلاعات و هوش بزرگ‌ترین سرمایه است. در دنیای جدید که از همین گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها آغاز می‌شود،  ایده‌ای برنده است که فاصله‌ها را کمتر  و فرصت‌های بیشتری را برای تمام مردم ایجاد کند. سئوال؛ اگر از بیرون هم به این سیستم در حال پیشرفت و دنیای تازه نگاه کنیم، باز همین تصویر را می‌بینیم؟ این سیستم باگی ندارد که در آینده باعث سقوط آن بشود؟ سازندگان آینه سیاه با این ایده به سراغ نیمه‌ی تاریک ماه رفته‌اند.

چارلی بروکر خالق سریال، در توضیح آینه سیاه می‌گوید: «تکنولوژی مخدر عصر جدید است و مانند هر داروی دیگری، عوارض جانبی دارد. مردم با مخدر نشئه می‌شوند و نمی‌توانند از آن دست بکشند.»  بروکر پیش از آن که با برنامه‌های کمدی و انتقادی‌اش در تلویزیون و رادیو شناخته شود، با یادداشت‌های طنز و ستون اش در گاردین به شهرت و اعتبار رسیده بود. بروکر در تمام این سال‌ها، چه در کارهای تصویری و چه در نوشته‌هایش، لحن تند و تیزی داشته و نام اش را بین مردم به‌عنوان یک منتقد چپ مدرن جا انداخته است. با مرور کارنامه‌ی او که پر است از جایزه‌‌های مختلف، می‌توان گفت که آینه‌ سیاه چه به‌عنوان یک اثر دراماتیک و چه به‌عنوان نقدی بر سرمایه‌داری مدرن، خلاقانه‌ترین محصول بروکر است.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/black-mirror-masks.jpg

زمانی که هنوز کامپیوتر به جزئی از خانه‌های مردم تبدیل نشده بود، الوین تافلر با به کار بردن عباراتی همچون عصر ارتباطات و انقلاب دیجیتالی، در کتاب‌هایش سعی کرد تصویری منطقی از آینده را ترسیم کند و چگونگی تغییر ساختار دنیا از سرمایه‌داری صنعتی به اقتصاد مبتنی بر اطلاعات را توضیح دهد. ما امروز در همان آینده‌ی پیش‌بینی شده زندگی می‌کنیم و می‌بینیم که چگونه امثال استیو جابز، مارک زوکربرگ، سرگئی برین و حتی جولین آسانژ در حرکت رو به جلوی جامعه، نقش بازی می‌کنند و پدیده‌هایی همچون فیسبوک و محصولات صنعت سرگرمی به جایی نیست (به جز استثناهایی مانند کره شمالی!) که نفوذ نکرده باشند. آینه سیاه نشان می‌دهد که آنتی‌تز این جریان هم به همان نسبت تغییر کرده و وارد فاز تازه‌ای شده است. دیگر بحث درباره‌ی تقسیم سرمایه بین طبقات مختلف جامعه نیست و تقابل قدیمی سرمایه‌دار و کارگر، حالا جایش را به کمپانی و مصرف‌کننده داده است.

در آینه سیاه، گجت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، شوهای تلویزیونی و به طور کلی تمام مظاهر دنیای جدید، در قالب ابزار جدید کمپانی‌ها و سرمایه‌داری به تصویر کشیده می‌شوند که ظاهرا به مردم اطلاعات، فرصت پیشرفت و امکان ارتباط می‌دهند. اما در واقعیت چیزی نصیب مردم نمی‌شود جز توهّم. مردم تصور می‌کنند که در تغییر دنیا  نقش دارند، می‌توانند انتخاب کنند و هوش و استعداد خود را به نمایش بگذارند. اما این‌ها فقط بخشی از یک نقشه‌ی بزرگ تر است که هدفی ندارد جز فروش بیشتر محصولات اش به مردم و اسیر کردن آنها در زندان‌های نامرئی و غیرقابل تشخیص. زندانی که اتفاقا کسی از حضور در آن ناراضی نیست. کمپانی‌ها هوش و استعداد مردم را به خدمت می‌گیرند و در عوض ناآگاهی و تفکر عوامانه را بین آنها به اشتراک می‌گذارند. این چرخه به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و سیستم بسته می‌ماند.

آینه سیاه نسخه‌ی مدرن و سرگرم‌کننده‌‌ای از تفکرات ضد سرمایه‌‌داری کلاسیک است که می‌تواند بحث و گفتگو راه بیاندازد. خوشبختانه سریال در حد یک بیانیه‌ی منتقدانه باقی نمی‌ماند و داستان‌ و فضاهایی که ترسیم می‌کند، در نوع خودش نو و هوشمندانه است. اما چون سریال ساخته شد که ما ببینیم چگونه تکنولوژی و دنیای مدرن، انسان را تسخیر می‌کند، خبری از قهرمان و راه نجات نیست. ایده‌های جذاب داستان‌ها در نهایت به کار می‌آیند تا درام را طوری دستکاری کنند که سریال به هدف کلی‌اش برسد. چه موافق موضع سریال باشید و چه مخالف آن، تماشای آینه سیاه برای شناخت بیشتر و تحلیل ساختار حاکم بر دنیای امروز، به درد می‌خورد.

  • نسرین حسنی
  • ۱
  • ۰

در حالی که جدیدترین فیلم اصغر فرهادی و نماینده ایران در اسکار، رکورد پرفروش ترین فیلم سال را شکسته اما همچنان با عنوان «نقد» بیشترین حملات به فیلم و کارگردان در فضای رسانه‌ها منتشر می‌شود.
http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/Asghar-Farhadi1.jpg

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/16-10-20-92354asghar-farhadi.jpg

 

  • نسرین حسنی
  • ۱
  • ۰

آشنایی با سینمای اکسپرسیونیسم آلمان

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/1200.jpgفیلم‌های اکسپرسیونیستی آلمانی به میزان غیرعادی بر ترکیب بندی تصویری تک تک نماها تاکید می‌‌کردند. اکران "دفتر کار دکتر کالیگاری" ساخته روبرت وینه در ۱۹۲۰سال تولد سبک اکسپرسیونیسم است.

اکسپرسیونیسم در سینمای آلمان (German Expressionism) جنبشی در سینمای آلمان بود که در سال‌های پس از جنگ جهانی اول، رشد و گسترش یافت. اکسپرسیونیسم آلمان بین سالهای 1919 تا 1928 شروع شد و به تکامل رسید و سپس توسط جنبش "رئالیسم نوین سینمای آلمان" کم کم کنار گذاشته شد.

در حقیقت با اکران فیلم ماندگار "مطب دکتر کالیگاری" اثر کارگردان سینمای اتریش رابرت وینه این سبک در سال 1920 معرفی گردید. اما فریتز لانگ به نوعی پیشبرنده این سبک برشمرده می‌شود.اغراق در نمایش اشیاء، دقت به جزییات صحنه، تاکید بر تقارن، تضاد و پرهیز از پرداختن به جزییات واقعیت روایی از بارز‌ترین ویژگی‌های فرمال این جنبش سینمایی است.

فیلم‌های اکسپرسیونیستی آلمانی به میزان غیرعادی بر ترکیب بندی تصویری تک تک نماها تاکید می‌کنند. هرمان وارم (که روی دکورهای مطب دکتر کالیگاری و دیگر فیلم‌های اکسپرسیونیستی کار کرده بود) در سال ۱۹۲۶ به این اعتقاد رسیده بود که «تصویر سینمایی باید به یکی از هنرهای گرافیک تبدیل شود.»

در فیلم‌های کلاسیک؛ موجود انسانی مهمترین عنصر بیانی است و دکورها، لباس‌ها و نور در مقایسه با بازیگران حالت فرعی دارند. همچنین دکور نه تنها به عنوان یک عنصر زنده عمل می‌کرد، بلکه بدن بازیگر نیز به یک عنصر دیداری بدل می‌شد.

فیلم‌های اکسپرسیونیستی برای ترکیب دکور، لباس، آدم‌ها و نور تکنیک‌های گوناگونی به کار می‌بردند تا عناصر ناهمگون درون میزانسن همانند به نظر بیایند. این روند  راهی بود برای ترکیب بازیگران، لباس‌ها و دکور با هدف تاکید بر ترکیب بندی کلی تصویر و شاید آشکارترین و غالب ترین خصوصیت اکسپرسیونیسم استفاده آن از ریخت افتادگی و اغراق بوده باشد.

فیلم‌های عمده در این سبک در دهه 20 از اینقرارند:

1920: مطب دکتر کالیگاری ساخته رابرت وینه؛ گولم اثر پل وگنر و کارل بیوزه

1921: تقدیر ساخته فریتس لانگ، دکتر مابوزه قمارباز به کارگردانی فریتس لانگ،  نوسفراتو اثر فریدریش ویلهلم مورنائو

1922: شبح اثر فریدریش ویلهلم مورنائو ؛ ؛گنج ساخته گئورگ ویلهلم پابست ؛راسکولنیکف اثر رابرت وینه

1924: نیبلونگن به کارگردانی فریتس لانگ در دو قسمت: زیگفرید و انتقام کریمهیلد؛ دست‌های ارلاک ساخته رابرت وینه

1925: تارتوف اثر فریدریش ویلهلم مورنائو

1926: فاوست اثر فریدریش ویلهلم مورنائو

1927:  متروپولیس ساخته فریتس لانگ



 

آشنایی با موج نوی سینمای آلمان

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/herzog-werner-050811.jpgسینمای آلمان طی سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۷ عظمت و پویایی خاص خود را داشت. دیگر از سینماگران خلاق آلمانی که اکسپرسیونیسم و رئالیسم نوین را پایه گذاری کرده بودند؛ خبری نبود و از ابتدای دهه ۴۰ موفقیت سینمای این کشور رنگ باخت.

مهاجرت غول‌های سینمای آلمان قبل و بعد از جنگ جهانی دوم باعث شد بدنه سینمای این کشور از نخبگان خالی شود. مشکلات مالی و سیاسی و اجتماعی آلمان نیز باعث شد کم کم سینمای این کشور در دهه 50 و 60 به احتضار برسد.

بااینهمه در اواسط دهه 60 با شکل‌گیری موج نوی سینمای فرانسه و همچنین تاثیرگذاری سینمای آمریکا بر جوانان فیلمساز آلمانی؛ کم کم فکر و اندیشه‌های جدیدی در بدنه جوان سینمای آلمان ظهور و بروز یافت.

جشنواره اوبرهازن در این سالها به مامن و ماوای این فیلمسازان تبدیل شد. تعدادی فیلم کوتاه از این جوانان جویای نام در این بازه زمانی اکران شد و این جوانان نامی برای خود پیدا کردند. تا اینکه  در سال 1966 فولکر شندروف با ساخت فیلم "تورلس جوان" اولین سنگ موج نو سینمای آلمان را بنا نهاد.

به دنبال او فیلمسازانی مانند ورنر فاسبیندر، ورنر هرتسوگ، ویم وندرس و الکساندر کلوگه فیلم هایی با مضامین نوگرا ساختند و کم کم موج نوی سینمای آلمان به جنبشی غیرقابل انکار تبدیل شد.

فیلمسازان این جنبش به تبعیت از کارگردانان سینمای موج نوی فرانسه دوربین را به خیابان ها بردند و روبروی مردم و سوژه‌های اجتماعی قرار دادند. موج نوی سینمای انگلستان نیز که در همین برهه سرو شکل می یافت باعث شد؛ سینمای نوین آلمان نیز بیشتر دیده شود.

در اوایل دهه 70 فیلم‌های آمریکایی خاص مانند پدر‌خوانده و برخی دیگر از آثار شاخص آمریکایی منبع الهام و بعدا خلاقیت فیلمسازان آلمانی شد.

اواسط دهه 70 تا ابتدای دهه 80 اوج جنبش فیلمسازی سینمای نوین آلمان بود. در این سالها تعابیر معنا‌شناختی؛ رفتار‌شناختی و جامعه‌شناختی در آثار این فیلمسازان دیده می‌شد. و ژانر‌ها به معنای واقع کلمه مورد استفاده در سینمای آن زمان بودند.

دیگر فیلمسازانی مانند ورنر هرتسوگ و ویم وندرس در عرصه جهانی به تثبیت رسیده بودند و صاحب امضای سینمایی خود شده گردیدند.

موج نوی سینما و جنبش‌های فیلمسازی در هر کشوری تولد و ثابت و همچنین توقف داشته است. سینمای نوین آلمان نیز از این مقوله مستثنی نبود.

با اینهمه بنظر می رسد در 2 دهه اخیر فیلم ها و کارگردانانی مانند "خیابان رز" به کارگردانی "مارگرته فن تروتا"، "زمستان، یک سال می‌شود که..." از "کارولینه لینک"، "سقوط " از "اولیور هیرشبیگل" و "سوفی شل- آخرین روزها" اثر "مارک روته‌موند" همان ادامه دهندگان جنبش نوین سینمای آلمان باشند.

  • نسرین حسنی
  • ۱
  • ۰

اکتبر با برگزاری مراسم هالووین در کشور های خارجی همراه است و به همین دلیل در این روزها فیلم هایی با ژانر وحشت بیشتر از هر فیلمی در تمامی این کشورها مورد توجه قرار می گیرند.

به همین دلیل به معرفی هشت تن از شخصیت های معروف و به یادماندنی سینمای جهان پرداخته ایم.


فردی کروگر (The Springwood Slasher)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/817440_877.jpg

"فردی کروگر" نام شخصیت ساختگی و شرور اصلی فیلم مشهور "کابوس در خیابان الم" است. "رابرت انگلاند" و "جکی ارل هالی" تا به حال در نقش فردی حاضر شده اند.

فردی کروگر یک روانی است که سعی داشته تعدادی بچه مدرسه‌ای را شکنجه و حتی نابود کند. والدین این کودکان وقتی متوجه این امر می‌شوند، ابتدا از او شکایت می‌کنند؛ ولی بعد که قانون نمی‌تواند او را محکوم کند، آن‌ها که احساس خطر می‌کنند، فِردی را زنده‌زنده می‌سوزانند.

بعد از چندین سال، وقتی کودکان کذایی بزرگ می‌شوند، روح فردی در خواب به سراغ آن‌ها می‌آید و آن‌ها را در کابوس مشترکی که دارند، نابود می‌کند. پس از کشته‌شدن دو تن از این افراد، باقی‌مانده‌ها تلاش می‌کنند تا راز فردی کروگر را بفهمند، و او را به جهنم بازگردانند. فردی که در کارخانه متروکه سوخته در کابوس‌ها هم مکان کارخانه را برای کودکان بازسازی می‌کند آنها را تک تک می‌کشد و معمولاً بازمانده‌ها سعی در نابودی او می‌کنند. او در هر قسمت از این سری فیلمها (کابوس در خیابان الم) به جهنم بازمی‌گردد و مجدداً در قسمت بعد زنده و سلامت است.



 

کنت دراکولا (خون آشام)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/817446_798.jpg

کنت دراکولا شخصیتی داستانی و به یادماندنی در ژانر وحشت است. "برام استوکر" در سال 1897 اولین دراکولا را نوشت و پایه گذار یکی از تاثیر گذارترین شخصیت های سینمای جهان شد.

دارکولا به عنوان خون‌آشام توصیف شده است و برخی از حالات و نمودهای این شخصیت از شاهزادهٔ قرن پانزدهمی "ولاد سوم" از والاچیا گرفته شده است.

تا به حال "کریستوفر لی"، "لانچی جونیور"، "جرارد باتلر"، "آدام سندلر" و "لوئی گوردون" در نقش دراکولا ظاهر شده اند.



 

مایکل مایرز (قاتل هالووین)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/817438_797.jpg

مایکل مایرز شخصیت خیالی و آدمکش سینما و مجموعه فیلم‌های هالووین است. بازیگرانی همچون نیک کسل، آنتونی مور، دیک وارلاک و دن شنکس در این نقش بازی کرده اند.

اولین فیلم "هالووین" به کارگردانی "جان کارپنتر" در سال 1978 به نمایش در آمد. مایکل از بچگی در یک خانواده خلافکار بزرگ شده‌است و زمانی که 6 سالش است خواهرش را به قتل می‌رساند. در ضمن لقب مایکل The Shape است.



 

فرانکشتاین (مرد هزار تکه)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/817442_475.jpg

فرانکنشتاین؛ معروف‌ترین اثر نویسنده انگلیسی "مری شلی" است. ایده اولیه نوشتن این کتاب را "لرد بایرون" شاعر رمانتیک انگلیسی و از دوستان خانواده شری‌ها پیشنهاد کرد. فرانکنشتاین اولین بار در سال 1818 منتشر شد.

فرانکنشتاین دانشمند جوان و جاه طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد.

اولین بار این شخصیت در سال 1910 در فیلمی به کارگردانی "جیمز داولی" پا به عرصه سینما گذاشت و بعد از آن در سالهای 1931، 1992، 1994 و سال 2004 نسخه های دیگری از آن ساخته شد.

آگوستوس فیلیپس، کالین کلایو، پاتریک برگین،کنت برانا و پارکز پوزی از بازیگرانی هستند که در نقش فرانکشتاین ظاهر شده اند.



 

مرد گرگ نما

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/817445_411.jpg

مرد گرگ نما یکی دیگر از شخصیت هایی است که با ظهور و بروز خود تاثیرات زیادی در ژانر وحشت داشت و حتی پس از آن از حضور وی در بسیاری فیلم ها مثل، دنیای زیرزمین و مردان ایکس استفاده شد.

اولین مرد گرگ نما در سال 1913 با بازی "شرمان برین بریج" پا به عرصه سینما گذاشت و بعد از آن بازیگرانی همچون "برد هورزینچر"، "جک نیکلسون"، "استیون ریچ" و "پارکز پوزی" نقش این موجود ترسناک را ایفا کردند.



 

آقای هاید

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/817441_247.jpg

وضعیت غیرعادی دکتر جکیل و آقای هاید (به انگلیسی: Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde) عنوان یک داستان است که توسط نویسنده اسکاتلندی به نام "رابرت لوییس استیونسون" در سال 1886 در لندن منتشر شده است.

در این رمان دکتر جکیل، که به مبحث دوگانگی شخصیت علاقه‌مند است، دارویی برای جدا کردن جنبه‌های خوب و بد انسانیش می‌سازد. از جنبه‌های بد فردی به نام آقای هاید پدید می‌آید که دست به اعمال جنایتبار و حتی قتل می‌زند. در پایان دکتر جکیل که دیگر نه قادر به کنترل آقای هاید است و نه می‌تواند از قالب آقای هاید خارج شده، به صورت اصلی خود یعنی دکتر جکیل درآید، خودکشی می‌کند.

اولین بار "آقای هاید" در فیلمی کوتاه 1912 به سینما وارد شد و بعدها در سالهای 1931، 1941 تولید شد و فیلمبرداری نسخه تازه آن برای سال 2017 آغاز شده است.


 


 

 

جیسون ورهیز (قاتل دریاچه کریستال)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/817439_333.jpg

"جیسون ورهیز" شخصیت خیالی در سری فیلم "جمعه سیزدهم" است. این شخصیت معمولاً با ماسک مخوفی شبیه ماسک هاکی و قد و قامتی بلند در سری فیلمهای جمعه سیزدهم دیده می‌شود.

جیسون همواره سلاح سردی شبیه شمشیر و یا قمه در دست دارد و معمولاً اورکت سبز یا خاکی رنگ به تن می‌کند.

بر اساس خط داستانی این سری فیلمها او در کودکی به جهت چهره عجیب و نا متعارف توسط کودکان هم سن خود مورد تمسخر قرار می‌گیرد و در یک روز جمعه که مطابق با سیزدهم ماه میلادی بوده بر اثر تمسخر و بازی بیش از حد بچه‌ها به طور اتفاقی درون دریاچه کریستال افتاده و غرق می‌شود. مادر او به اشتباه به عنوان قاتل دستگیر و اعدام می‌شود. جیسون که در واقع غرق شده و طبیعتاً باید مرده باشد، هر باره در جمعه سیزدهم هر سال به ندای مادرش دوباره از دریاچه کریستال برخاسته و به دستور مادرش بچه‌های بد را تنبیه می‌کند.

اری لهمن، وارینگتون ژیلت، ریچارد بروکرو درک میرس از جمله بازیگران نقش "جیسون" هستند.



 

هانیبال لکتر

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/817444_765.jpg

هانیبال لکتر شخصیتی داستانی در سری رمان‌های دلهره‌آور توماس هریس است. شخصیت وی تا کنون در چندین فیلم بازنمایی شده که از جملهٔ آنها می‌توان به فیلم شکارچی انسان، سکوت بره‌ها، هانیبال و تعدادی فیلم دیگر اشاره کرد.

از جمله بازیگرانی که در نقش دکتر لکتر ایفای نقش کرده‌آند، می‌توان به آنتونی هاپکینز، برایان کاکس، مدس مایکلسن و گاسپارد اولیل اشاره کرد.

دکتر لکتر اولین بار در سال ۱۹۸۱ رمان اژدهای سرخ به عنوان یک روانپزشک جنایی و همینطور یک قاتل سریالی آدم‌خوار معرفی شد.

وی روانپزشکی است که از طریق قدرت روانکاوی و شناخت شخصیت افراد می‌تواند دیگران را تحت تاثیر قرار داده و آنها را به انجام کارهای خطرناک وادار نماید.

  • نسرین حسنی
  • ۰
  • ۰

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/trumpland-h_2016.jpg

مایکل مور کارگردان آمریکایی برنده جایزه اسکار با اعلام اکران فیلم مستندی درباره دونالد ترامپ هواداران خود را غافلگیر کرد.

به نقل از هالیوود ریپورتر، این فیلم ۷۳ دقیقه‌ای با عنوان «مایکل مور در سرزمین ترامپ» برای نخستین بار سه‌شنبه شب 27 مهرماه به صورت رایگان برای تماشاگران در نیویورک به نمایش درآمد و اکران آن از چهارشنبه ۱۹ اکتبر به مدت یک هفته در نیویورک و لس‌آنجلس ادامه خواهد داشت.

مستند «بعدش به کجا حمله‌ کنیم» به کارگردانی مایکل مور به عنوان نخستین اثر مایکل مور در طول شش سال گذشته در جشنواره تورنتوی ۲۰۱۵ رونمایی شد. این مستند پس از آن در ماه فوریه در ۳۰۰ سالن سینما اکران شد و به فروشی برابر با ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسید. حال این کارگردان به فاصله کوتاهی مستند «مایکل مور در سرزمین ترامپ» را با هدف تاثیر گذاشتن بر نتیجه انتخابات آمریکا و جلوگیری از رسیدن ترامپ به کاخ سفید به سینما عرضه کرده است.

مایکل مور که در انتخابات ریاست‌جمهوری از مخالفان سرسخت دونالد ترامپ است، در افتتاحیه این فیلم مستند به تماشاگران گفت:‌ «هدف ما این است که در روزهای آینده تا جایی که ممکن است آمریکایی‌های بیشتری را به تماشای این فیلم بنشانیم.»

این مستند قالب اجرای زنده دارد و در آن مور را می‌بینیم که روی صحنه درباره دو نامزد ریاست‌جمهوری صحبت و رویدادهای بعد از رییس‌جمهور شدن هر کدام را پیش‌بینی می‌کند. این مستند کمتر از دو هفته پیش در دو شب پیاپی در اوهایو فیلمبرداری شده است. اوهایو جایی است که ترامپ در مرحله اول در آنجا انتخابات چهار برابر کلینتون رای به دست آورد.

مور توضیح داد: «در نظر ما اوهایو سرزمین ترامپ است. من قصد نداشتم این مستند را در مکانی امن و آرام بسازم بلکه می‌‌خواستم به مکانی بروم که برای ساخت این مستند نیاز به تعداد زیادی نیروی امنیتی داشته باشم که البته داشتم.»

از زمان انتشار خبر اکران مستند مایکل مور در نیویورک تعداد زیادی از سالن‌های سینما در آمریکا داوطلب اکران آن پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند. این کارگردان اعلام کرد که به زودی مستند خود را در سرویس‌های ویدئو هنگام درخواست روی اینترنت نیز منتشر خواهد کرد.

کارگردان «بولینگ برای کلمباین» در مستند خود با اشاره به این موضوع که زن‌ها به صورت ذاتی مشکل‌آفرین نیستند، گفت:‌ «هیچ زنی بمب اتم یا هیدروژنی اختراع نکرده است و هیچ دختری تاکنون با تفنگ به مدرسه نرفته تا دیگران را به رگبار ببندد. در حقیقت از جانب ۵۱ درصد از افراد جامعه خطری ما را تهدید نمی‌کند.»

در خلاصه داستان مستند آمده است:‌ «فیلمی را ببیند که جمهوری‌خواهان آمریکا خواستار از بین رفتن آن هستند. مایکل مور کارگردان برنده جایزه اسکار به قلب قلمرو دشمن رفته و با جسارت یک برنامه یک نفره را در صحنه اجرا کرده است. در قلب سرزمین ترامپ چند هفته پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶»

مایکل مور با پروژه‌های سیاسی از این دست چندان بیگانه نیست. یکی از موفق‌ترین آثار او مستند بلند «فارنهایت ۱۱ / ۹» است که در اوج رقابت‌ انتخابات آمریکا جرج دبلیو بوش را هدف گرفت. البته در نهایت جرج بوش در انتخابات برابر جان کری پیروز شد ولی مستند مایکل مور با اقبال گسترده تماشاگران جهان روبه‌رو شد و ۲۲۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت.


  • نسرین حسنی
  • ۰
  • ۰

مورگان فریمن، بازیگر معروف هالیوودی در مجلس عزاداری در لندن حضور پیداکرد.

وی شب گذشته با حضور در حسینیه آیت‌الله خویی در لندن، عزاداران را همراهی کرد.

این بازیگر مشهور در حال ساخت مستندی با نام «داستان خدا» است.
http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/1920x1080_morgan-freeman.jpg

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/16-10-12-1319196.jpg
  • نسرین حسنی
  • ۰
  • ۰

منتقد نشریه سینمایی «ایندی وایر» در پیش‌بینی اسکار 2017 نام فیلم «فروشنده» را به عنوان یکی از 7 شانس اصلی شاخه بهترین فیلم خارجی معرفی کرد.

فرصتی که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار برای کشورهای مختلف جهت معرفی فیلم‌های مورد نظرشان برای حضور در شاخه "بهترین فیلم غیرانگلیسی" تعیین کرده بود، امروز (سوم اکتبر، 12 مهرماه) به پایان می‌رسد.

از میان 83 کشوری که تاکنون فیلم‌های برگزیده خود را معرفی کرده‌اند، آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که اغلب کشورهای صاحب سینمای جهان ساخته‌های سینماگران مولف و باسابقه خود را برای حضور در اسکار 2017 انتخاب کرده‌اند و حضور چهره‌هایی چون «پل ورهوفن»، «پدروالمادوار» و فیلم‌های منتخب از جشنواره‌های کن، برلین و ونیز رقابت امسال اسکار خارجی را دشوارتر و نزدیک‌تر از همیشه جلوه می‌دهد.

سال گذشته جایزه اسکار خارجی به «پسر سائول» ساخته «لازلو نمس» رسید، اولین تجربه کارگردانی این کارگردانی مجارستانی که بسیار مورد تحسین قرار گرفت اما تماشای آن اندکی دشوار است اما به نظر نمی‌رسد در میدان سخت رقابت امسال یک تازه وارد بتواند اسکار خارجی را به خانه ببرد.

«آن تامپسون» منتقد نشریه سینمایی «ایندی وایر» در پیش‌بینی خود درباره شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار نام 7 فیلم شامل «او» (فرانسه)، «از دور دست» (ونزوئلا)، «شوالیه» (یونان)، «جولیتا» (اسپانیا)، «نرودا» (شیلی)، «فروشنده» (ایران) و «تونی اردمن» (آلمان) را به عنوان شانس‌های اصلی کسب جایزه در این شاخه از جوایز اسکار معرفی کرده است.


«او»

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/57357970.jpg

فیلم «او» به عنوان اولین ساخته فرانسوی زبان «پل ورهوفن» کارگردان کهنه‌کار هلندی اولین نمایش خود را در جشنواره کن امسال تجربه کرد و به سبب مضمون و همچنین بازی درخشان «ایزابل هوپرت» مورد تحسین منتقدین قرار گرفت.

داستان این فیلم درباره رئیس یک کمپانی بازی‌های ویدئویی است که در پی انتقامی سخت از یک تجاوزگر است. این اولین بار پس از حدود 40 سال است که سینمای فرانسه فیلمی از یک کارگردان غیرفرانسوی را به عنوان نماینده اسکار خود معرفی می‌کند، پیش از این فیلم «مادام رزا» در سال 1977 ساخته «موشه میزراهی» کارگردان یهودی نماینده فرانسه در اسکار شده بود که در نهایت برنده اسکار خارجی نیز شد.


 


 

«از دوردست»

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/57332966.jpg

فیلم «از دور دست» ساخته «لورنزو ویگاس» با درخشش در جشنواره فیلم ونیز سال گذشته و کسب جایزه شیر طلای بهترین فیلم بدون شک بهترین گزینه برای سینمای ونزوئلاست تا بتواند اولین اسکار سینمای خود را تجربه کند. این اولین فیلم در تاریخ سینمای آمریکای لاتین است که جایزه اول جشنواره ونیز را تصاحب کرده است. سینمای ونزوئلا تاکنون به جمع نامزدهای نهایی اسکار خارجی راه نیافته است.

 

 


 

«شوالیه»

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/57361060.jpg

فیلم «شوالیه» به کارگردانی «آتنا ریچل تسانگری» از یونان نیز یکی دیگر از انتخاب‌های منتقد نشریه «ایندی‌ وایر» به عنوان شانس‌های اصلی اسکار خارجی است. فیلمی که در جشنواره فیلم لندن امسال جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد. داستان این فیلم درباره مهارت‌ها و اضطراب‌های مردانه است و داستان رقابت شش مرد بر سر کسب عنوان شوالیه را روایت می‌کند.

 

 


 

«جولیتا»

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/57361061.jpg

«پدرو آلمادوار» یکی از مطرح‌ترین کارگردانان حاضر در رقابت اسکار خارجی امسال است که با فیلم «جولیتا» به نمایندگی از اسپانیا به این رویداد خواهد آمد.  ساخته «پدر آلمادوار» که در بخش اصلی جشنواره کن امسال رونمایی شد، بر اساس داستان‌های نوشته «آلیس مونرو»، نویسند کانادایی برنده نوبل ادبیات ساخته شده و به سه دهه از زندگی یک زن اسپانیایی می‌پردازد.

در این فیلم «اما رامیرز» و «آدریانا اوگارت» بازی می‌کنند که در کنار «رزی دی پالما» گروه بازیگران زن قدرتمندی برای این فیلم تشکیل داده‌اند و «آلبرتو ایگلسیاس» همکار قدیمی «آلمادوار» نیز ساخت موسیقی این فیلم را بر عهده خواهد داشت. «آلمادوار» در سال 1999 با فیلم «همه چیز درباره مادرم» اسکار خارجی برای سینمای اسپانیا به ارمغان آورد و در سال 1989 نیز با فیلم «زنان در آستانه فروپاشی عصبی» به جمع 5 نامزد نهایی اسکار خارجی راه یافت.


 


 

«نرودا»

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/57351185.jpg

فیلم «نرودا» ساخته «پابلو لارائین» درباره زندگی و فعالیت‌های سیاسی «پابلو نرودا» شاعر برنده نوبد ادبیات شیلیایی است و داستان آن درباره تعقیب سیاسی «نرودا» پس از برکنار شدن او از کنگره در سال 1948 و همچنین تلاش یک پلیس با بازی «گائل گارسیا برنال» برای دستگیری اوست.

«لئویس جنکو» نیز در فیلم در نقش «پابلو نرودا» ایفای نقش کرده است. این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در ماه می امسال در بخش «دو هفته کارگردانان» جشنواره کن تجربه کرد. سینمای شیلی آخرین بار در سال 2013 با فیلم «No» از همین کارگردان برجسته و با سابقه به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه یافته است.

 

 


 

«فروشنده»

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/3_2016-10-12.jpeg

فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی با کسب دو جایزه بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) و بهترین (فیلمنامه) درخشش فوق‌العاده‌ای در جشنواره کن امسال داشت. این فیلم روایتگر داستان زن و شوهر جوانی است که در حال اجرای نمایشنامهٔ «مرگ فروشنده» هستند. این زوج پس از اجاره یک آپارتمان مشکلاتی به وجود می‌آید و رابطه میان آنها دچار چالش می‌شود.

«فروشنده» تاکنون جایزه بهترین فیلم بین‌المللی جشنواره مونیخ آلمان و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم آمستردام را نیز دریافت کرده است.
«تونی اردمن»

کمدی درام «تونی ادرمن» ساخته «مارن اِده» درباره پدری است که برای احیای رابطه خود با دخترش شوخی فریبنده‌ای را با او آغاز می‌کند. این فیلم در جشنواره فیلم کن با تمجید بسیاری از منتقدین رو به رو شد و بسیار از منتقدین دیگر نیز آن را یکی از پیشتازان شاخه اسکار خارجی 2017 دانسته‌اند.

فهرست اولیه 9 فیلم خارجی در جوایز اسکار 2016 روز 17 ژانویه اعلام می‌شود و پنج نامزد نهایی نیز روز 24 ژانویه معرفی می‌شوند.

مراسم اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز 26 فوریه 2017 (یکشنبه 8 اسفندماه) در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود و قرار است این رویداد سینمایی در بیش از 225 کشور جهان به صورت زنده به روی آنتن برود.

  • نسرین حسنی
  • ۰
  • ۰

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/5893777q.jpg

با نزدیک شدن به اعلام اسامی شانس های کسب اسکار سال 2017، پیش بینی و گمانه زنی ها میان اهالی و منتقدان سینما آغاز شده است.

به گزارش نقدفارسی، "آن تامپسن" منتقد ایندی وایر، دیمین شزل،کلینت ایستوود، جان فاورو، کنت لونرگان و دنیس ویلنو را جزو اولین مدعیان اسکار بخش بهترین کارگردانی می داند. این فهرست از سوی منتقد ایندی وایر به سه بخش مدعیان اصلی، مدعیان و دارای شانس کسب اسکار تقسیم بندی شده است.

پیش از این فهرست مدعیان "بهترین فیلم"، "بهترین بازیگر نقش اول مرد"، "بهترین بازیگر نقش اول زن"، "بهترین فیلمنامه اقتباسی" و "بهترین فیلم خارجی زبان" را منتشر کردیم. حال به معرفی شانس‌های کسب جایزه "بهترین کارگردانی" خواهیم پرداخت.


مدعیان اصلی:

دیمین شزل (لالا لند _ La La Land)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/Custom-Name_DSC_2325_3-41640x480.jpg


کلینت ایستوود (سالی _ Sully)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/Eastwood.jpg


جان فاورو (کتاب جنگل _ The Jungle Book)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/jon-favreau-movies640x480.jpg


کنت لونرگان (منچستر در کنار دریا _ Manchester by the Sea)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/24lonergan1-articleLarge-v3640x480.jpg


دنیس ویلنو (ورود _ Arrival)

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/636072470420119945-57103349_denisvilleneuve640x480.jpg


مدعیان:

بن افلک (زندگی در شب _ Live By Night)


آنتونیو بابونا (تماس تلفنی هیولا _ A Monster Calls)


وارن بیتی (قوانین صدق نمی‌کنند _ Rules Don’t Apply)


بری جنکینز (مهتاب _ Moonlight)


انگ لی (راه رفتن طولانی بین دو نیمه بیلی لین _ Billy Lynn’s Long Halftime Walk)


مایک میلز (زن قرن بیست و یکم _ 20th Century Women)


جف نیکولز (دوست داشتن _ Loving)


سکوت (مارتین اسکورسیزی _ Silence)


مورتن تیلدوم (مسافران _ Passengers)


دنزل واشنگتون (نرده‌‌ها _ Fences)


رابرت زمیکس (متحد _ Allied)


دارای شانس:

پیتر برگ (روز میهن پرستان _ Patriot’s Day)

تام فورد (حیوانات شبگرد _ Nocturnal Animals)

مل گیبسون (ستیغ اره‌ای _ Hacksaw Ridge)

جان لی هنکاک (بنیان گذار _ The Founder)
  • نسرین حسنی
  • ۰
  • ۰

http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/1026562_429.jpg

برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو با اهدای جایزه «سامورایی» به پاس یک عمر دستاورد حرفه‌ای از مارتین اسکورسیزی فیلمساز سرشناس هالیوود و کیوشی کوروساوا کارگردان کهنه‌کار ژاپنی و اسطوره ژانر وحشت تقدیر می‌کنند.

به گزارش‌«هالیوود ریپورتر»، مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره فیلم توکیو در روز سوم نوامبر (13 آبان) با اهدای جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای به اسکورسیزی و کوروساوا برگزار می‌شود. این سومین سال است که جایزه «سامورایی» به سینماگران برگزیده جشنواره اهدا می‌شود.


اسکورسیزی که فیلم اخیر خود - «سکوت» - را با اقتباس از رمانی به قلم شوساکو اندو نویسنده ژاپنی جلوی دوربین برده است، به دلیل مشغله کاری امکان حضور در این مراسم را نخواهد داشت.

کوروساوا فیلمساز 61 ساله که به اسطوره ژانر وحشت سینمای ژاپن معروف است، فیلم اخیر خود با عنوان «زن در لوح نقره‌ای» را تماما در فرانسه فیلمبرداری کرده که برای اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو امسال روی پرده رفت. به گفته برگزارکنندگان جشنواره، کوروساوا هم در مراسم اختتامیه و هم در نشستی آزاد که به بهانه مرور کارنامه فیلمسازی او برگزار می‌شود، شرکت خواهد داشت.

بیست و نهمین جشنواره فیلم توکیو از 25 اکتبر (چهارم آبان) افتتاح می‌شود و سوم نوامبر (13 آبان) به کار خود پایان می‌دهد.

  • نسرین حسنی