همه چیز در مورد فیلم ها

فیلم باز ها

دانلود فیلم های جدید

  • ۰
  • ۰

سینمای ایران امسال با دست پر به استقبال محرم و صفر رفته است و به قولی فیلم‌های مناسبتی چون فیلم سینمایی «هیهات»، انیمیشن سینمایی «ناسور» و مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» با موضوعات عاشورایی در کنار «اروند» و «ابوزینب» فارغ از محتوای برخی آثار و کیفیتشان، نشان‌دهنده‌ تنوع ژانری تولیدات سینمای ایران است.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر پنج فیلم که این روزها با موضوع محرم و یا سینمای مقاومت در سینماها به نمایش درآمده‌اند.

«اروند» اولین فیلم سینمایی است که به ماجرای ۱۷۵ شهید غواص و خط‌شکن می‌پردازد.

پوریا آذربایجانی درباره‌ی این فیلم که دومین فیلم بلند سینمایی اوست به ایسنا گفته است: هیچ ارگان و نهادی سفارش این فیلم را نداده و پول آن هم از هیچ ارگانی نیامده و کاملاً سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. کسی نگفته این فیلم را اینطور بسازید یا فلان صحنه را داشته باشید،  از این نظر اگر مخاطب فیلم را ببیند به دلش خواهد نشست.

این کارگردان جوان با تأکید بر اینکه «اروند» هیچ‌ پروپاگاندایی برای یک جناج و تفکر سیاسی نیست، مطرح کرده بود: آدم‌هایی که جان‌شان را کف دست گذاشتند و جلوی گلوله‌ها ایستادند آنقدر زلال بوده‌اند که باید فراتر از سیاست دنبالشان باشیم.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/6_2016-10-08.jpeg

«اروند» با حضور سعید آقاخانی، طناز طباطبایی، پانته‌آ پناهی‌ها، مهرداد صدیقیان، امید روحانی، حسین سلیمانی، کاظم سیاحی و با تهیه‌کنندگی مهدی داوری از ۳۱ شهریور در سینماهای کشور اکران شده است.

در خلاصه داستان این فیلم نیز آمده است: یونس جانباز اعصاب و روان دفاع مقدس، حالا بیست و هفت سال پس از پایان جنگ هنوز هم با خاطره هم رزمانش روزگار می‌گذراند. همراه شدن او با یک گروه تفحص اما اتفاقات تازه‌ای را در این جریان سیال ذهن وارد می‌کند» .


فیلم سینمایی «هیهات» فیلمی اجتماعی و مذهبی است که اولین فیلم چهار اپیزودی سینمای ایران نیز محسوب می‌شود.

این فیلم چهار روایت از چهار کارگردان جوان سینمای ایران است که با نگاهی به باورها و اعتقادات مذهبی بویژه علاقه به حضرت سیدالشهدا(ع) ساخته شده است و هر اپیزود آن در فضا و مکانی متفاوت تصویر می‌شود اما نخ تسبیح هر چهار قسمت همان ایمان و علاقه به حضرت اباعبدالله است.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/8.jpeg

اپیزود اول فیلم حکایت پسر جوانی (حامد بهداد) است که به مادرش قول سفر کربلا داده اما به آن عمل نکرده و در شرایطی که مادر پیرش در حال احتضار است او به دنبال مبادله‌ی اشیای عتیقه است؛ در این گیرودار کامیون حامل ضریح امام حسین(ع) در نزدیکی روستای آنها توقف کرده و مرد جوان را به این فکر می‌اندازد که مادر را به آرزویش برساند.

اپیزود دوم فیلم نیز درباره‌ی یک رزمنده‌ی جانباز (حمید فرخ‌نژاد) است. برادرزاده‌ی او که از کند بودن پاکسازی مناطق مین‌گذاری شده‌ی اطراف محل زندگیشان شاکی است، با تفنگی در دست شخصاً اقدام به خنثی‌سازی مین‌ها می‌کند ...

اپیزود سوم داستان دختر بچه‌ای است که مادرش (آلا نجم) او را برای کار نزد کسی سپرده است، بی‌خبر از اینکه آن شخص دخترک را با گروهی دیگر از بچه‌ها برای گدایی به نقاط مختلف شهر می‌فرستد ...

اپیزود چهارم نیز درباره‌ی یک پزشک (بابک حمیدیان) است که برای کمک‌های پزشکی به رزمندگان به عراق رفته است. همسر او (مینا ساداتی) تصمیم می‌گیرد به همراه فرزندش به او بپیوندد اما پس از رسیدن به کربلا متوجه غیبت او می‌شود و پس از جست‌وجو متوجه می‌شود او عراق را ترک کرده است ...

«هیهات» محصول سال ۹۴ است از هفتم مهر در سینماهای کشور اکران شده است.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده‌ی فیلم بوده و سیدروح‌الله حجازی، دانش اقباشاوی، هادی مقدم‌دوست و هادی ناییجی نیز نویسندگی و کارگردانی چهار قسمت فیلم را بر عهده داشته‌اند.


«ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند فیلم دیگری است که سینمای ایران در قالب انیمیشن، باتوجه ویژه به اعتقادات مذهبی مخاطبان و متناسب با ایام محرم و صفر تولید و اکران کرده است.

این فیلم با تهیه‌کنندگی مشترک محمدحسین قاسمی و داریوش دالوند تولید شده و سال گذشته در بخش انیمیشن سی‌وچهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر نیز حضور داشت.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/57351332.jpg

در معرفی این فیلم آمده است: «ناسور»  راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین‌(ع)  و یارانش در دل همه‌ی آزادی خواهان جهان ایجاد شده و واقعه کربلا در بخش اعظمی از داستان آن به تصویر کشیده می‌شود.

برادران دالوند که استودیو انیمیشن آریا صنعت تخیل را در سال ۱۳۸۰ تأسیس کرده‌اند، پیش از این نیز انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» را با کارگردانی کیانوش و تهیه‌کنندگی داریوش تولید و اکران کرده‌اند.


«کربلا، جغرافیای یک تاریخ» مستندی هفتاد دقیقه‌ای است که مروری مستندگونه بر حرکت حماسی امام حسین(ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و چگونگی عزاداری در فرهنگ‌های مختلف جهان در ماه محرم بررسی را می‌کند.

نویسندگی و کارگردانی این اثر را داریوش یاری برعهده داشته که حدود پنج سال را به پژوهش و نگارش فیلمنامه و طراحی استوری بُرد برای این پروژه اختصاص داده است. فیلمبرداری این فیلم نیز چهل روز در ایران و عراق به زمان برده و برای تدوین و اجرای جلوه‌های ویژه آن هم حدود یک سال وقت صرف شده است.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/57363112.jpg

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» محصول سازمان سینمایی سوره است و تهیه‌کنندگی آن را بهروز مفید انجام داده است. این فیلم موفق شده جایزه‌ی بزرگ کنگره‌ی بین‌المللی جهان اسلام در کربلا را از آن خود کند و در سال گذشته در جشنواره‌های «سینما-حقیقت»، «رشد» و «فجر» نیز حضور داشته و اخیراً هم موفق به دریافت جایزه بهترین تحقیق و پژوهش از نخستین جشنواره‌ی «چهل چراغ» شده است.

دو نکته‌ی جالب در ساخت این مستند مذهبی این است که شهاب حسینی روایت و گویندگی متن این فیلم را انجام داده و موسیقی آن را نیز مجید انتظامی ساخته است. بعلاوه این اولین مستندی که خارج از گروه سینمایی هنر و تجربه و در گروه آزاد به اکران عمومی درآمده و پخش آن را حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی برعهده دارد.

بنا بر اعلام تولیدکنندگان این فیلم، «کربلا جغرافیای یک تاریخ» که از از هفتم مهرماه اکران شده، روایتی متفاوت از قیام امام حسین(ع) و تأثیر آن بر فرهنگ و سبک زندگی شیعیان از گذشته تا امروز است. این مستند ترکیبی است از تعزیه، نقالی، انیمیشن و کارگردان کوشیده از تکنیک‌های مختلف بصری برای روایت حادثه عاشورا استفاده کند.


«ابوزینب (راز پنهان)» فیلم دیگری است که برای اکران در محرم و صفر درنظر گرفته شده است.

فیلمی محصول مشترک ایران و لبنان که درباره‌ی جنبش مقاومت لبنان و با توصیه‌ی سیدحسن نصرالله ساخته شده است.

علی غفاری کارگردان «ابوزینب»، بازیگران فیلمش را از میان چهره‌های عرب‌زبان انتخاب کرده و فیلمبرداری کار نیز تماماً در لبنان انجام شده اما مراحل فنی آن در ایران به سرانجام رسیده است.

به گفته‌ی غفاری او داستان فیلم از یک ماجرای واقعی که ۳۰ سال پیش اتفاق افتاده الهام گرفته شده است. جریان حزب‌الله و مقاومت مایل بودند فیلمی درباره‌ی شهید عامر توفیق ساخته شود و فیلمنامه نیز با صحبت با پدر و مادر این مبارز جریان مقاومت که به «ابوزینب» مشهور است، نوشته شده است.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/3_2016-10-08.jpeg

بازیگران این فیلم نیز عبارتند از: کارمن لبس، باسم مغنیه، عمار شلق، یوسف حداد و اغوب دوجرجیان.

فیلم «ابوزینب» به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی در سال ۹۳ تولید شده که در سی‌وسومین جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمده اما تا امروز زمان قطعی اکران و گروه نمایش دهنده‌ی آن مشخص نشده است؛ گرچه تهیه‌کننده‌ی فیلم نیمه‌ی دوم مهر ماه ۹۵ را زمان اکران فیلمش عنوان کرده است و این روزها تیزر آن در سینماها پخش می‌شود.

 


 

منبع: ایسنا
  • ۹۵/۰۷/۱۷
  • نسرین حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی