همه چیز در مورد فیلم ها

فیلم باز ها

دانلود فیلم های جدید

  • ۰
  • ۰

کارگردان: شین بلک، فیلمنامه: شین بلک، آنتونی باگاروتسی، مدیر فیلمبرداری: فیلیپ روسلو، تدوین: جول نگرون، موسیقی: دیوید باکلی، جان اتمن، بازیگران: راسل کرو(جکسون هیلی)، رایان گازلینگ(کاراگاه خصوصی هالند مارش)، مت بامر(جان بویی)، کیم بسینگر(جودیت کوتنر)، انگوری رایس(هالی مارش)، مارگارت کوالی(امیلیا کاتنر)، بیو نپ(صورت آبی)

فیلم بچه های خوب یک کمدی به سبک فیلم های نوآر با داستانی پر تعلیق و خشن، قهرمانانی مردد در آمریکای دهه هشتاد اتفاق می افتد جامعه ایی که جنگ ویتنام را پشت سر گذاشته و دارای نسلی سرکش، خوش گذران و خود شیفته است. دومین فیلمی که امسال درباره دهه هشتاد ساخته شده و تصویری نوستالژیک از آمریکای دهه هشتاد را در ابری از موسیقی، رقص و خشونت نمایش می دهد. شین بلک که در کارنامه خود ساخت فیلم های طنز و پر زد و خورد را دارد با تلفیق این دو و همکاری آنتونی باگاروتسی فیلمنامه ایی نوآر فیلمی با تلفیقی از کمدی زبانی و موقعیت و بازی خوب بازیگرانش ساخته که برای مخاطبین جذاب است. جکسون یک مزدور است که پیام موکلانش را با مشت، اسلحه و چماق به طرف مقابل می رساند و ردی از شکستگی و کبودی برجای می گذارد و از سوی امیلی اجیر می شود پیامی به رایان برساند اما آنها متوجه می شوند که داستان پیچیده است و تصمیم می گیرند برای یافتن حقیقت با هم همکاری کنند. فیلم با عبور ماشینی از یک خانه شب هنگام و تصاویری نوستالژیک از دهه هشتاد و حرف های جکسون درباره نسل جوان شروع می شود و با ریتمی تند ما را تیتر وار با جامعه ی آمریکا دهه هشتاد آشنا می کند. خودشیفتگی و سرکشی این نسل در جامعه ایی که مواد مخدر و جرم و جنایت در آن در حال رشد است با تصاویری از خیابان های تاریک در شب و خطوط مورب در صحنه پردازی که حس عدم ثبات و تعادل را القا می کند با قهرمانی مردد و روایتی ابهام آمیز و معماگونه و نورپردازی پرکنتراست حاکم بر صحنه ها فیلمی نوآر با تلفیق خشونت و کمدی به وجود آورده است. خشونت جکسون در برابر تردید و حرکات غیر قابل کنترل هالند و شوخی های او در انجام ماموریتی برای نجات جان امیلی آنها را وارد دنیای مهمانی ها شبانه، رقص و بازی های سیاسی می کند که باعث خنده مخاطبانش می شود. هر چند گاهی طنز فیلم محو می شود اما فیلم نامه خوب و بازی بسیار عالی راسل کرو با فیزیکی جدید و رایان گازلینگ با شوخی های کلامی در به وجود آوردن موقعیت های طنز فیلم را جذاب می کند و بازی طبیعی و با اعتماد به نفس انگوری رایس و تاثیر او بر مخاطب با وجود حضور مداوم در صحنه هایی که برای او خطرناک است در عین حالی که هیچ حس ترسی را انتقال نمی دهد حضور استعدادی نوجوان در عرصه بازیگری را اعلام می کند. کارگردانی خوب شین بلک در ایجاد صحنه هایی که می تواند اطلاعات جدیدی به مخاطب خود ارائه دهند حفره های فیلم نامه را پر می کند. در واقع فیلم از روایت معماگونه خود الهام می گیرد و مرحله به مرحله اطلاعاتی جدید به مخاطبینش می دهد تا برخی کاستی ها را جبران کند.

در عین حال رفتار هیستریک صورت آبی و آرامش جکسون در اعمال خشونت و هالند که با شوخی هایش  و نوعی  استیصال در دام اتفاقت می افتد آنها را با یکی از مقامات بلند پایه قضایی آشنا می کند که درخواست یافتن دخترش را از آنها دارد. ادعای متناقش مادر و دختر جکسون و هالند را وارد یک بازی پیچیده می کند که که یک سوی آن کمپانی های اتومبیل سازی هستند که با تخلف از قوانین محصولاتی تولید می کنند که آلودگی هوا را بیشتر می کنند. در واقع از ابتدا تا پایان فیلم ما با جنبش اعتراضی در برابر آلودگی هوا مواجه هستیم که امیلی و دوستانش قصد دارند با پخش فیلمی در این خصوص پیام رسانی کنند فیلمی که تمام کسانی که در ساختن آن مشارکت داشته اند توسط جان بویی یک آدمکش مافیایی کشته شده اند. فیلم گفتمانی در نقد سرمایه داری است در واقع سرمایه داری در ایجاد خشونت و به خدمت گرفتن قانون برای تحقق خواسته هایش نقش اساسی دارد و در حال قربانی کردن افرادی است که در مسیر تحقق خواسته هایش قرار می گیرند سرمایه داری حتی در قربانی کردن کسانی که در تلاش برای رشد آن هستند نیز ابایی ندارد در واقع تقابل با سرمایه داری و تحقق خواسته هایش به ایجاد خشونت از سوی آن همراه است. جودیت کوتنر که خود دادستان کل است پس از برکناری به جکسون می گوید: «اگر من نباشم از دیترویت محافظت کنم یک نفر دیگر این کار را می کند و هر چیزی که برای دیترویت خوب است را برای آمریکا نیز خوب است.» انسانها همواره در خدمت سرمایه داری هستند و مناسبات آنها و قواعدی که می سازند قدرت رویارویی با آن را ندارد زیرا این مناسبات که توسط او مدون شده اند وقتی خود برده سرمایه داری است قوانین او نیز به تبعیت از آن می پردازند.

در بچه های خوب تقدیری از پیش محتوم انگار بر پیشانی شخصیت‌ها حک شده و گریزی از آن وجود ندارد، سرگشتگی و سرخوردگی قهرمان ها  به دلیل درست پیش نرفتن برنامه ها و خیابان‌های تاریک شهر، پیاله فروشی های کوچک و آپارتمان‌های مدرن فیلمی کمدی با کیفیت‌ کابوس گونه، غریب، پُرتعلیق و خشن ساخته که می تواند برای مخاطبینی که از رشد دنباله دارها و فیلم های تخیلی و انیمیشن ها خسته شده اند لحظاتی لذت بخش را ایجاد کند.


منبع : سلام سینما

  • ۹۵/۰۷/۱۰
  • نسرین حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی